Processer kopplat till undervisning
Använda digitala läromedel i
undervisningen
undervisningen
Använda digitala läromedel i undervisningen
Använda digitala läromedel i undervisningen
Använda pedagogiskt material framtaget specifikt för svensk skola och svenska kurs- och ämnesplaner. Materialet omfattar oftast hela ämnet inom en kurs/årskurs/stadium och ska ha en viss grad av interaktivitet och multimodalitet och kan innehålla funktioner för uppföljning av elevens aktiviteter. Det handlar alltså inte bara distribution av pdf:er från pappersböcker. Materialet kan vara komplett, eller vara ett komplement till t.ex. ett tryckt läromedel. (Utifrån Skolverkets def. digitala läromedel)
Använda pedagogiskt material framtaget specifikt för svensk skola och svenska kurs- och ämnesplaner. Materialet omfattar oftast hela ämnet inom en kurs/årskurs/stadium och ska ha en viss grad av interaktivitet och multimodalitet och kan innehålla funktioner för uppföljning av elevens aktiviteter. Det handlar alltså inte bara distribution av pdf:er från pappersböcker. Materialet kan vara komplett, eller vara ett komplement till t.ex. ett tryckt läromedel. (Utifrån Skolverkets def. digitala läromedel)
Använda digitala läromedel i undervisningen
Använda pedagogiskt material framtaget specifikt för svensk skola och svenska kurs- och ämnesplaner. Materialet omfattar oftast hela ämnet inom en kurs/årskurs/stadium och ska ha en viss grad av interaktivitet och multimodalitet och kan innehålla funktioner för uppföljning av elevens aktiviteter. Det handlar alltså inte bara distribution av pdf:er från pappersböcker. Materialet kan vara komplett, eller vara ett komplement till t.ex. ett tryckt läromedel. (Utifrån Skolverkets def. digitala läromedel)
Använda pedagogiskt material framtaget specifikt för svensk skola och svenska kurs- och ämnesplaner. Materialet omfattar oftast hela ämnet inom en kurs/årskurs/stadium och ska ha en viss grad av interaktivitet och multimodalitet och kan innehålla funktioner för uppföljning av elevens aktiviteter. Det handlar alltså inte bara distribution av pdf:er från pappersböcker. Materialet kan vara komplett, eller vara ett komplement till t.ex. ett tryckt läromedel. (Utifrån Skolverkets def. digitala läromedel)
Använda digitala
läromedelsspel i
undervisningen
läromedelsspel i
undervisningen
Använda digitala läromedelsspel i undervisningen
Använda digitala läromedelsspel i undervisningen
Använda spel/speldesignelement i undervisningen genom digitala läromedelsspel med didaktisk uppbyggnad för svensk skola och svenska kurs- och ämnesplaner. Spelläromedlet kan vara framtaget för svensk kurs-/ämnesplan men behöver inte omfatta en hel kurs/årskurs/stadium. Spelläromedlet kan kan också vara mer generellt och lära ut förmågor och ge erfarenhet som eleven har nytta av i många olika sammanhang
Använda spel/speldesignelement i undervisningen genom digitala läromedelsspel med didaktisk uppbyggnad för svensk skola och svenska kurs- och ämnesplaner. Spelläromedlet kan vara framtaget för svensk kurs-/ämnesplan men behöver inte omfatta en hel kurs/årskurs/stadium. Spelläromedlet kan kan också vara mer generellt och lära ut förmågor och ge erfarenhet som eleven har nytta av i många olika sammanhang
Använda digitala läromedelsspel i undervisningen
Använda spel/speldesignelement i undervisningen genom digitala läromedelsspel med didaktisk uppbyggnad för svensk skola och svenska kurs- och ämnesplaner. Spelläromedlet kan vara framtaget för svensk kurs-/ämnesplan men behöver inte omfatta en hel kurs/årskurs/stadium. Spelläromedlet kan kan också vara mer generellt och lära ut förmågor och ge erfarenhet som eleven har nytta av i många olika sammanhang
Använda spel/speldesignelement i undervisningen genom digitala läromedelsspel med didaktisk uppbyggnad för svensk skola och svenska kurs- och ämnesplaner. Spelläromedlet kan vara framtaget för svensk kurs-/ämnesplan men behöver inte omfatta en hel kurs/årskurs/stadium. Spelläromedlet kan kan också vara mer generellt och lära ut förmågor och ge erfarenhet som eleven har nytta av i många olika sammanhang
Använda digitalt innehåll i
undervisningen
undervisningen
Använda digitalt innehåll i undervisningen
Använda digitalt innehåll i undervisningen
Använda pedagogiskt material och verktyg framtaget för att behandla visst ämnesinnehåll eller träna väl avgränsade förmågor och kan innehålla funktioner för uppföljning av elevens aktivitet. Materialet/verktyget kan vara framtaget för svensk kurs-/ämnesplan, men behöver inte omfatta en hel kurs/årskurs/stadium. Materialet/verktyget kan kan också vara mer generellt, vilket kräver att användaren sätter det i en läroplanskontext. (Def utifrån Skolverkets def. av digitalt innehåll)
Använda pedagogiskt material och verktyg framtaget för att behandla visst ämnesinnehåll eller träna väl avgränsade förmågor och kan innehålla funktioner för uppföljning av elevens aktivitet. Materialet/verktyget kan vara framtaget för svensk kurs-/ämnesplan, men behöver inte omfatta en hel kurs/årskurs/stadium. Materialet/verktyget kan kan också vara mer generellt, vilket kräver att användaren sätter det i en läroplanskontext. (Def utifrån Skolverkets def. av digitalt innehåll)
Använda digitalt innehåll i undervisningen
Använda pedagogiskt material och verktyg framtaget för att behandla visst ämnesinnehåll eller träna väl avgränsade förmågor och kan innehålla funktioner för uppföljning av elevens aktivitet. Materialet/verktyget kan vara framtaget för svensk kurs-/ämnesplan, men behöver inte omfatta en hel kurs/årskurs/stadium. Materialet/verktyget kan kan också vara mer generellt, vilket kräver att användaren sätter det i en läroplanskontext. (Def utifrån Skolverkets def. av digitalt innehåll)
Använda pedagogiskt material och verktyg framtaget för att behandla visst ämnesinnehåll eller träna väl avgränsade förmågor och kan innehålla funktioner för uppföljning av elevens aktivitet. Materialet/verktyget kan vara framtaget för svensk kurs-/ämnesplan, men behöver inte omfatta en hel kurs/årskurs/stadium. Materialet/verktyget kan kan också vara mer generellt, vilket kräver att användaren sätter det i en läroplanskontext. (Def utifrån Skolverkets def. av digitalt innehåll)
Dela material
Dela material
Dela material
Att ladda upp och dela egenskapat pedagogiskt material på därför avsedd plats och även kunna ladda ner sådant som andra användare skapat.
Att ladda upp och dela egenskapat pedagogiskt material på därför avsedd plats och även kunna ladda ner sådant som andra användare skapat.
Dialog med hemmet
Dialog med hemmet
Dialog med hemmet
Digital kommunikation och information mellan pedagog, elev/barn och vårdnadshavare inom ramen för skolans uppdrag.
Digital kommunikation och information mellan pedagog, elev/barn och vårdnadshavare inom ramen för skolans uppdrag.
Formativ bedömning
Formativ bedömning
Formativ bedömning
Återkoppling till elever på elevens arbete, med bedömning i relation till läroplan, kunskapskrav och syfte med undervisningen. Återkoppling från såväl lärare och andra elever, som en del i lärprocessen.
Återkoppling till elever på elevens arbete, med bedömning i relation till läroplan, kunskapskrav och syfte med undervisningen. Återkoppling från såväl lärare och andra elever, som en del i lärprocessen.
Individuell studieplan
Individuell studieplan
Individuell studieplan
Alla elever i gymnasieskolan och inom kommunal vuxenutbildning ska ha en individuell studieplan. Detta innebär en sammanställning av elevens avslutade, pågående och framtida kurser samt noteringar kring elevens studier och mål med utbildningen enligt Skolverkets anvisningar
Alla elever i gymnasieskolan och inom kommunal vuxenutbildning ska ha en individuell studieplan. Detta innebär en sammanställning av elevens avslutade, pågående och framtida kurser samt noteringar kring elevens studier och mål med utbildningen enligt Skolverkets anvisningar
Individuell utvecklingsplan
Individuell utvecklingsplan
Individuell utvecklingsplan
I de årskurser där eleverna inte får betyg ska lärarna göra skriftliga individuella utvecklingsplaner (IUP). IUP:n är ett stöd för lärarna att följa upp elevernas kunskapsutveckling och behov av stöd på rätt sätt. IUP:n ska innehålla både omdömen om elevens kunskapsutveckling och en sammanfattning av vilka insatser som behövs för att eleven ska nå kunskapskraven och utvecklas så långt som möjligt inom ramen för läroplanen.
I de årskurser där eleverna inte får betyg ska lärarna göra skriftliga individuella utvecklingsplaner (IUP). IUP:n är ett stöd för lärarna att följa upp elevernas kunskapsutveckling och behov av stöd på rätt sätt. IUP:n ska innehålla både omdömen om elevens kunskapsutveckling och en sammanfattning av vilka insatser som behövs för att eleven ska nå kunskapskraven och utvecklas så långt som möjligt inom ramen för läroplanen.
Individuell utvecklingsplan
I de årskurser där eleverna inte får betyg ska lärarna göra skriftliga individuella utvecklingsplaner (IUP). IUP:n är ett stöd för lärarna att följa upp elevernas kunskapsutveckling och behov av stöd på rätt sätt. IUP:n ska innehålla både omdömen om elevens kunskapsutveckling och en sammanfattning av vilka insatser som behövs för att eleven ska nå kunskapskraven och utvecklas så långt som möjligt inom ramen för läroplanen.
I de årskurser där eleverna inte får betyg ska lärarna göra skriftliga individuella utvecklingsplaner (IUP). IUP:n är ett stöd för lärarna att följa upp elevernas kunskapsutveckling och behov av stöd på rätt sätt. IUP:n ska innehålla både omdömen om elevens kunskapsutveckling och en sammanfattning av vilka insatser som behövs för att eleven ska nå kunskapskraven och utvecklas så långt som möjligt inom ramen för läroplanen.
Kunskapsmätning
Kunskapsmätning
Kunskapsmätning
Skapande och genomförande av digitala prov, diagnoser och tentor i en säker och kontrollerad miljö med möjlighet till sambedömning och avanonymiserade elevsvar. Löpande kunskapsmätning i form av olika typer bedömning med t.ex. självrättande funktioner, adaptiva uppgifter, möjlighet att koppla kunskapskrav och förmågor till specifika uppgifter.
Skapande och genomförande av digitala prov, diagnoser och tentor i en säker och kontrollerad miljö med möjlighet till sambedömning och avanonymiserade elevsvar. Löpande kunskapsmätning i form av olika typer bedömning med t.ex. självrättande funktioner, adaptiva uppgifter, möjlighet att koppla kunskapskrav och förmågor till specifika uppgifter.
Kunskapsmätning
Skapande och genomförande av digitala prov, diagnoser och tentor i en säker och kontrollerad miljö med möjlighet till sambedömning och avanonymiserade elevsvar. Löpande kunskapsmätning i form av olika typer bedömning med t.ex. självrättande funktioner, adaptiva uppgifter, möjlighet att koppla kunskapskrav och förmågor till specifika uppgifter.
Skapande och genomförande av digitala prov, diagnoser och tentor i en säker och kontrollerad miljö med möjlighet till sambedömning och avanonymiserade elevsvar. Löpande kunskapsmätning i form av olika typer bedömning med t.ex. självrättande funktioner, adaptiva uppgifter, möjlighet att koppla kunskapskrav och förmågor till specifika uppgifter.
Närvaro- och
frånvarorapportering
frånvarorapportering
Närvaro- och frånvarorapportering
Närvaro- och frånvarorapportering
Pedagogers registrering av elevernas närvaro/frånvaro för samtliga lektioner utifrån aktuellt schema för lektioner, fritidshem och förskola.
Pedagogers registrering av elevernas närvaro/frånvaro för samtliga lektioner utifrån aktuellt schema för lektioner, fritidshem och förskola.
Pedagogisk dokumentation och
reflektion
reflektion
Pedagogisk dokumentation och reflektion
Pedagogisk dokumentation och reflektion
Dokumentation av lärprocesser på barn-/elev- och gruppnivå för reflektion och analys i det systematiska kvalitetsarbetet.
Dokumentation av lärprocesser på barn-/elev- och gruppnivå för reflektion och analys i det systematiska kvalitetsarbetet.
Pedagogisk planering
Pedagogisk planering
Pedagogisk planering
Planering av arbetsområden, teman och kurser baserat på uppdrag och läroplan. Kan innehålla t.ex. syften, mål, moment, bedömningsunderlag, uppgifter/läxor, lektioner, samt länkar till läromedel och lärresurser.
Planering av arbetsområden, teman och kurser baserat på uppdrag och läroplan. Kan innehålla t.ex. syften, mål, moment, bedömningsunderlag, uppgifter/läxor, lektioner, samt länkar till läromedel och lärresurser.
Rapportering betyg och
resultat nationella prov
resultat nationella prov
Rapportering betyg och resultat nationella prov
Rapportering betyg och resultat nationella prov
Pedagogernas inrapportering av elevers betyg och resultat på nationella prov inom ramen för myndighetsutövning.
Pedagogernas inrapportering av elevers betyg och resultat på nationella prov inom ramen för myndighetsutövning.
Skapa innehåll
Skapa innehåll
Skapa innehåll
Använda verktyg där lärare (och elever) själva producerar eget pedagogiskt material och lärresurser, innehållande t.ex. texter, bilder, övningar, video, simuleringar eller spelifiering. Det producerade materialet bör kunna delas vidare, antingen genom nedladdning och vidare distribution genom andra kanaler, eller genom inbyggda delningsfunktioner.
Använda verktyg där lärare (och elever) själva producerar eget pedagogiskt material och lärresurser, innehållande t.ex. texter, bilder, övningar, video, simuleringar eller spelifiering. Det producerade materialet bör kunna delas vidare, antingen genom nedladdning och vidare distribution genom andra kanaler, eller genom inbyggda delningsfunktioner.
Skapa innehåll
Använda verktyg där lärare (och elever) själva producerar eget pedagogiskt material och lärresurser, innehållande t.ex. texter, bilder, övningar, video, simuleringar eller spelifiering. Det producerade materialet bör kunna delas vidare, antingen genom nedladdning och vidare distribution genom andra kanaler, eller genom inbyggda delningsfunktioner.
Använda verktyg där lärare (och elever) själva producerar eget pedagogiskt material och lärresurser, innehållande t.ex. texter, bilder, övningar, video, simuleringar eller spelifiering. Det producerade materialet bör kunna delas vidare, antingen genom nedladdning och vidare distribution genom andra kanaler, eller genom inbyggda delningsfunktioner.
Stödverktyg
Stödverktyg
Stödverktyg
Stödverktyg för elever med funktionsvariationer. Talsyntes och skanner för bildtext/ocr-behandling, specifika rättstavningsprogram för läs- och skrivsvårigheter/dyslexi, programvara som gör att bokstavens ljud hörs när en tangent trycks ned, tangentbord med möjlighet att lagra text för överföring till datorn osv.
Stödverktyg för elever med funktionsvariationer. Talsyntes och skanner för bildtext/ocr-behandling, specifika rättstavningsprogram för läs- och skrivsvårigheter/dyslexi, programvara som gör att bokstavens ljud hörs när en tangent trycks ned, tangentbord med möjlighet att lagra text för överföring till datorn osv.
Stödverktyg
Stödverktyg för elever med funktionsvariationer. Talsyntes och skanner för bildtext/ocr-behandling, specifika rättstavningsprogram för läs- och skrivsvårigheter/dyslexi, programvara som gör att bokstavens ljud hörs när en tangent trycks ned, tangentbord med möjlighet att lagra text för överföring till datorn osv.
Stödverktyg för elever med funktionsvariationer. Talsyntes och skanner för bildtext/ocr-behandling, specifika rättstavningsprogram för läs- och skrivsvårigheter/dyslexi, programvara som gör att bokstavens ljud hörs när en tangent trycks ned, tangentbord med möjlighet att lagra text för överföring till datorn osv.
Summativ bedömning
Summativ bedömning
Summativ bedömning
Summativ bedömning av kunskaper, t.ex. i form av skriftliga omdömen och betyg som del i kvalitetssäkring och dokumentation av kunskapsresultat.
Summativ bedömning av kunskaper, t.ex. i form av skriftliga omdömen och betyg som del i kvalitetssäkring och dokumentation av kunskapsresultat.
Utvecklingssamtal
Utvecklingssamtal
Utvecklingssamtal
Utvecklingssamtal i förskolor, grundskolor, gymnasieskolor där digitalt stöd för bokning, agenda, förberedelser och notering av överenskommelser kan användas.
Utvecklingssamtal i förskolor, grundskolor, gymnasieskolor där digitalt stöd för bokning, agenda, förberedelser och notering av överenskommelser kan användas.