Processer på skolenhetsnivå
Administration av studieplaner
och kursplaner
och kursplaner
Administration av studieplaner och kursplaner
Administration av studieplaner och kursplaner
Hantera program-, utbildnings- och kursplaner samt mål med utbildningen utifrån Skolverkets riktlinjer, för säkerställande av korrekta studieplansunderlag för elever.
Hantera program-, utbildnings- och kursplaner samt mål med utbildningen utifrån Skolverkets riktlinjer, för säkerställande av korrekta studieplansunderlag för elever.
Administration barn-
elevgrupper
elevgrupper
Administration barn- elevgrupper
Administration barn- elevgrupper
Hantering av årskursuppflyttning, program, klass, grupp- och avdelningstillhörighet och fritidshemsplacering.
Hantering av årskursuppflyttning, program, klass, grupp- och avdelningstillhörighet och fritidshemsplacering.
Administration
personaluppgifter
personaluppgifter
Administration personaluppgifter
Administration personaluppgifter
Hantera organisationens olika personalkategorier och deras behörigheter i förhållande till olika personalroller. Hantering av personalens lärarlegitimationer samt hantering av olika anställningsformer.
Hantera organisationens olika personalkategorier och deras behörigheter i förhållande till olika personalroller. Hantering av personalens lärarlegitimationer samt hantering av olika anställningsformer.
Analysera verksamhetsdata
Analysera verksamhetsdata
Analysera verksamhetsdata
Sammanställa och visualisera verksamhetsdata för att utvärdera och utveckla verksamheten och för att användas som beslutsunderlag.
Sammanställa och visualisera verksamhetsdata för att utvärdera och utveckla verksamheten och för att användas som beslutsunderlag.
Dialog med hemmet
Dialog med hemmet
Dialog med hemmet
Digital kommunikation och information mellan skola, elev och vårdnadshavare inom ramen för skolans uppdrag.
Digital kommunikation och information mellan skola, elev och vårdnadshavare inom ramen för skolans uppdrag.
Elevhälsa och
journalhantering
journalhantering
Elevhälsa och journalhantering
Elevhälsa och journalhantering
Elevhälsan ska enligt skollagen främst vara förebyggande och hälsofrämjande. Elevernas utveckling mot utbildningens mål ska stödjas och skolan ska bl.a. arbeta systematiskt för att främja närvaro och studiero, där god lärmiljö och ett tryggt skolklimat är viktiga områden. Lärande och hälsa går hand i hand och därför är det betydelsefullt hur skolledare leder arbetet med elevhälsan. I processen ingår journalhantering och dokumentationsstöd för att uppfylla kraven.
Elevhälsan ska enligt skollagen främst vara förebyggande och hälsofrämjande. Elevernas utveckling mot utbildningens mål ska stödjas och skolan ska bl.a. arbeta systematiskt för att främja närvaro och studiero, där god lärmiljö och ett tryggt skolklimat är viktiga områden. Lärande och hälsa går hand i hand och därför är det betydelsefullt hur skolledare leder arbetet med elevhälsan. I processen ingår journalhantering och dokumentationsstöd för att uppfylla kraven.
Elevhälsa och journalhantering
Elevhälsan ska enligt skollagen främst vara förebyggande och hälsofrämjande. Elevernas utveckling mot utbildningens mål ska stödjas och skolan ska bl.a. arbeta systematiskt för att främja närvaro och studiero, där god lärmiljö och ett tryggt skolklimat är viktiga områden. Lärande och hälsa går hand i hand och därför är det betydelsefullt hur skolledare leder arbetet med elevhälsan. I processen ingår journalhantering och dokumentationsstöd för att uppfylla kraven.
Elevhälsan ska enligt skollagen främst vara förebyggande och hälsofrämjande. Elevernas utveckling mot utbildningens mål ska stödjas och skolan ska bl.a. arbeta systematiskt för att främja närvaro och studiero, där god lärmiljö och ett tryggt skolklimat är viktiga områden. Lärande och hälsa går hand i hand och därför är det betydelsefullt hur skolledare leder arbetet med elevhälsan. I processen ingår journalhantering och dokumentationsstöd för att uppfylla kraven.
Hantering av betyg
Hantering av betyg
Hantering av betyg
Hantering av betygskatalog och betygsstatistik i enlighet med myndighetsutövning och rapportering.
Hantering av betygskatalog och betygsstatistik i enlighet med myndighetsutövning och rapportering.
Medarbetarsamtal
Medarbetarsamtal
Medarbetarsamtal
Möjlighet att som rektor få underlag för medarbetarsamtal. En rektor kan följa upp lärarens dokumentation i digitala vertyg som underlag för medarbetarsamtal.
Möjlighet att som rektor få underlag för medarbetarsamtal. En rektor kan följa upp lärarens dokumentation i digitala vertyg som underlag för medarbetarsamtal.
Myndighetsrapportering
Myndighetsrapportering
Myndighetsrapportering
Samla, sammanställa och kvalitetskontrollera uppgifter som skollagen kräver, så som CSN-rapportering, SCB-/UHR-statistik samt exporter/inrapportering enligt beslutade standarder.
Samla, sammanställa och kvalitetskontrollera uppgifter som skollagen kräver, så som CSN-rapportering, SCB-/UHR-statistik samt exporter/inrapportering enligt beslutade standarder.
Närvaro- och
frånvarohantering
frånvarohantering
Närvaro- och frånvarohantering
Närvaro- och frånvarohantering
Närvaro- och frånvarostatistik utifrån aktuellt schema för samtliga lektioner, förskola och fritidshem. Sammanställning för elev per skola, lärare, ämne/kurs, tidsintervall, etc. Även hantering av frånvarobesked och ledighetsansökan av vårdnadshavare så att aktuell pedagog får adekvat information om frånvarande elever.
Närvaro- och frånvarostatistik utifrån aktuellt schema för samtliga lektioner, förskola och fritidshem. Sammanställning för elev per skola, lärare, ämne/kurs, tidsintervall, etc. Även hantering av frånvarobesked och ledighetsansökan av vårdnadshavare så att aktuell pedagog får adekvat information om frånvarande elever.
Närvaro- och frånvarohantering
Närvaro- och frånvarostatistik utifrån aktuellt schema för samtliga lektioner, förskola och fritidshem. Sammanställning för elev per skola, lärare, ämne/kurs, tidsintervall, etc. Även hantering av frånvarobesked och ledighetsansökan av vårdnadshavare så att aktuell pedagog får adekvat information om frånvarande elever.
Närvaro- och frånvarostatistik utifrån aktuellt schema för samtliga lektioner, förskola och fritidshem. Sammanställning för elev per skola, lärare, ämne/kurs, tidsintervall, etc. Även hantering av frånvarobesked och ledighetsansökan av vårdnadshavare så att aktuell pedagog får adekvat information om frånvarande elever.
Organisationshantering -
grunduppgifter
skolorganisation
grunduppgifter
skolorganisation
Organisationshantering - grunduppgifter skolorganisation
Organisationshantering - grunduppgifter skolorganisation
Skapa och optimera organisationen baserad på verksamhetens uppbyggnad så som skolform, enhet, skolenhet, avdelning, klass, grupp, elev. Hantering av grunduppgifter för verksamheten så som koder, perioder, program, ämnen, kurser, utbildningsplaner, programplaner, timplaner.
Skapa och optimera organisationen baserad på verksamhetens uppbyggnad så som skolform, enhet, skolenhet, avdelning, klass, grupp, elev. Hantering av grunduppgifter för verksamheten så som koder, perioder, program, ämnen, kurser, utbildningsplaner, programplaner, timplaner.
Organisationshantering - grunduppgifter skolorganisation
Skapa och optimera organisationen baserad på verksamhetens uppbyggnad så som skolform, enhet, skolenhet, avdelning, klass, grupp, elev. Hantering av grunduppgifter för verksamheten så som koder, perioder, program, ämnen, kurser, utbildningsplaner, programplaner, timplaner.
Skapa och optimera organisationen baserad på verksamhetens uppbyggnad så som skolform, enhet, skolenhet, avdelning, klass, grupp, elev. Hantering av grunduppgifter för verksamheten så som koder, perioder, program, ämnen, kurser, utbildningsplaner, programplaner, timplaner.
Regelefterlevnad
Regelefterlevnad
Regelefterlevnad
Administrativ process för skolledningen att säkerställa regelefterlevnad, t.ex. gällande klagomålshantering, kränkande behandling, dataskyddsförordning och övriga regelverk som styr och påverkar verksamheten.
Administrativ process för skolledningen att säkerställa regelefterlevnad, t.ex. gällande klagomålshantering, kränkande behandling, dataskyddsförordning och övriga regelverk som styr och påverkar verksamheten.
Resursbokning
Resursbokning
Resursbokning
Resurser som vid olika tider inte är schemalagda skall av elever/anställda kunna bokas för att utnyttjas optimalt. Det kan också vara utrustning/lokaler som vanligtvis inte används inom schemaläggningens ram.
Resurser som vid olika tider inte är schemalagda skall av elever/anställda kunna bokas för att utnyttjas optimalt. Det kan också vara utrustning/lokaler som vanligtvis inte används inom schemaläggningens ram.
Resursfördelning
Resursfördelning
Resursfördelning
Skolledningens arbete att bl.a. med data, aggregerad data ha kunskap om sin organisations styrkor och svagheter för att på så sätt kunna leda och fördela arbete och resurser utifrån det.
Skolledningens arbete att bl.a. med data, aggregerad data ha kunskap om sin organisations styrkor och svagheter för att på så sätt kunna leda och fördela arbete och resurser utifrån det.
Schemaläggning
Schemaläggning
Schemaläggning
Utifrån pedagogik och verksamhetens omfattning sker schemaläggning med utgångspunkt i tjänstefördelningen. Denna schemaläggning kan vara periodstyrd (termin, läsår m.m.) eller helt dynamiskt veckobaserad. Detta utgör underlag för eleven, pedagogen och vårdnadshavaren och ger också underlag för att timplan uppfylls (myndighetsutövning).
Utifrån pedagogik och verksamhetens omfattning sker schemaläggning med utgångspunkt i tjänstefördelningen. Denna schemaläggning kan vara periodstyrd (termin, läsår m.m.) eller helt dynamiskt veckobaserad. Detta utgör underlag för eleven, pedagogen och vårdnadshavaren och ger också underlag för att timplan uppfylls (myndighetsutövning).
Schemaläggning
Utifrån pedagogik och verksamhetens omfattning sker schemaläggning med utgångspunkt i tjänstefördelningen. Denna schemaläggning kan vara periodstyrd (termin, läsår m.m.) eller helt dynamiskt veckobaserad. Detta utgör underlag för eleven, pedagogen och vårdnadshavaren och ger också underlag för att timplan uppfylls (myndighetsutövning).
Utifrån pedagogik och verksamhetens omfattning sker schemaläggning med utgångspunkt i tjänstefördelningen. Denna schemaläggning kan vara periodstyrd (termin, läsår m.m.) eller helt dynamiskt veckobaserad. Detta utgör underlag för eleven, pedagogen och vårdnadshavaren och ger också underlag för att timplan uppfylls (myndighetsutövning).
Schemavisning
Schemavisning
Schemavisning
Visning av personligt schema utifrån roll (elev, pedagog, vårdnadshavare). Grafiskt schema som exponeras på olika sätt utifrån valda parametrar.
Visning av personligt schema utifrån roll (elev, pedagog, vårdnadshavare). Grafiskt schema som exponeras på olika sätt utifrån valda parametrar.
Skolbibliotek
Skolbibliotek
Skolbibliotek
Skolbibliotekets verksamhet ska användas som del i undervisningen för att stärka elevernas språkliga förmåga och digitala kompetens. Hantering och administration av skolbibliotekets låntagare och bestånd, t.ex. skönlitteratur, läromedel, övriga resurser såsom digitala verktyg m.m.
Skolbibliotekets verksamhet ska användas som del i undervisningen för att stärka elevernas språkliga förmåga och digitala kompetens. Hantering och administration av skolbibliotekets låntagare och bestånd, t.ex. skönlitteratur, läromedel, övriga resurser såsom digitala verktyg m.m.
Stödinsatser
Stödinsatser
Stödinsatser
Skolan ska ge extra anpassningar och särskilt stöd till de elever som har svårt att uppfylla kunskapskraven. Stödinsatser, med extra anpassningar, utredningar, åtgärdsprogram, handlingsplaner och utvärderingar enligt Skolverkets allmänna råd. Användande av digitala tjänster för process, dokumentation och kartläggning för att synliggöra ev. behov av stödinsatser.
Skolan ska ge extra anpassningar och särskilt stöd till de elever som har svårt att uppfylla kunskapskraven. Stödinsatser, med extra anpassningar, utredningar, åtgärdsprogram, handlingsplaner och utvärderingar enligt Skolverkets allmänna råd. Användande av digitala tjänster för process, dokumentation och kartläggning för att synliggöra ev. behov av stödinsatser.
Stödinsatser
Skolan ska ge extra anpassningar och särskilt stöd till de elever som har svårt att uppfylla kunskapskraven. Stödinsatser, med extra anpassningar, utredningar, åtgärdsprogram, handlingsplaner och utvärderingar enligt Skolverkets allmänna råd. Användande av digitala tjänster för process, dokumentation och kartläggning för att synliggöra ev. behov av stödinsatser.
Skolan ska ge extra anpassningar och särskilt stöd till de elever som har svårt att uppfylla kunskapskraven. Stödinsatser, med extra anpassningar, utredningar, åtgärdsprogram, handlingsplaner och utvärderingar enligt Skolverkets allmänna råd. Användande av digitala tjänster för process, dokumentation och kartläggning för att synliggöra ev. behov av stödinsatser.
Systematiskt kvalitetsarbete
Systematiskt kvalitetsarbete
Systematiskt kvalitetsarbete
Skollagen innehåller ett tydligt krav på systematiskt kvalitetsarbete, att synliggöra kvalitet och likvärdighet. Det görs genom att planera, följa upp, analysera, dokumentera och utveckla utbildningen, skapa och dela kunskap om vad som leder till framgång. Arbetet drivs av rektorer, arbetslag och personal i enheten, baserat på kvalitativ och kvantitativ information från den dagliga verksamheten, i samspel med huvudman.
Skollagen innehåller ett tydligt krav på systematiskt kvalitetsarbete, att synliggöra kvalitet och likvärdighet. Det görs genom att planera, följa upp, analysera, dokumentera och utveckla utbildningen, skapa och dela kunskap om vad som leder till framgång. Arbetet drivs av rektorer, arbetslag och personal i enheten, baserat på kvalitativ och kvantitativ information från den dagliga verksamheten, i samspel med huvudman.
Systematiskt kvalitetsarbete
Skollagen innehåller ett tydligt krav på systematiskt kvalitetsarbete, att synliggöra kvalitet och likvärdighet. Det görs genom att planera, följa upp, analysera, dokumentera och utveckla utbildningen, skapa och dela kunskap om vad som leder till framgång. Arbetet drivs av rektorer, arbetslag och personal i enheten, baserat på kvalitativ och kvantitativ information från den dagliga verksamheten, i samspel med huvudman.
Skollagen innehåller ett tydligt krav på systematiskt kvalitetsarbete, att synliggöra kvalitet och likvärdighet. Det görs genom att planera, följa upp, analysera, dokumentera och utveckla utbildningen, skapa och dela kunskap om vad som leder till framgång. Arbetet drivs av rektorer, arbetslag och personal i enheten, baserat på kvalitativ och kvantitativ information från den dagliga verksamheten, i samspel med huvudman.
Tjänsteplanering
Tjänsteplanering
Tjänsteplanering
Sammanställa resursbehov i förhållande till utbudet som skolorganisationen erbjuder i antal klasser, gruppdelningar och utbud av ämnen/kurser. Detta utbud måste tilldelas pedagogisk personal efter de anställningar/vakanser som finns i organisationen. Detta utgör underlag för schemaläggning och arbetsavtal mellan huvudman och anställd.
Sammanställa resursbehov i förhållande till utbudet som skolorganisationen erbjuder i antal klasser, gruppdelningar och utbud av ämnen/kurser. Detta utbud måste tilldelas pedagogisk personal efter de anställningar/vakanser som finns i organisationen. Detta utgör underlag för schemaläggning och arbetsavtal mellan huvudman och anställd.
Tjänsteplanering
Sammanställa resursbehov i förhållande till utbudet som skolorganisationen erbjuder i antal klasser, gruppdelningar och utbud av ämnen/kurser. Detta utbud måste tilldelas pedagogisk personal efter de anställningar/vakanser som finns i organisationen. Detta utgör underlag för schemaläggning och arbetsavtal mellan huvudman och anställd.
Sammanställa resursbehov i förhållande till utbudet som skolorganisationen erbjuder i antal klasser, gruppdelningar och utbud av ämnen/kurser. Detta utbud måste tilldelas pedagogisk personal efter de anställningar/vakanser som finns i organisationen. Detta utgör underlag för schemaläggning och arbetsavtal mellan huvudman och anställd.
Verksamhetsplanering
Verksamhetsplanering
Verksamhetsplanering
Skolledningens arbete med verksamhetsplanering utifrån systematiska kvalitetsarbetet - var är vi, vart ska vi, hur gör vi, hur blev det?
Skolledningens arbete med verksamhetsplanering utifrån systematiska kvalitetsarbetet - var är vi, vart ska vi, hur gör vi, hur blev det?