Edtechkartan.se ger en övergripande bild av det breda ekosystem av edtechlösningar som finns kopplat till den svenska skolans processer och behov. Läs mer >
Feedback till elever på elevens arbete, med bedömning i relation till läroplan och kunskapskrav, från lärare och andra elever, som en del i lärprocessen.
Formativ bedömning
Feedback till elever på elevens arbete, med bedömning i relation till läroplan och kunskapskrav, från lärare och andra elever, som en del i lärprocessen.
Skapande och genomförande av digitala prov, tentor och uppgifter i en nedlåst, säker och kontrollerad miljö samt, i enlighet med Skolverkets direktiv, möjlighet till sambedömning och anonymiserade elevsvar. Löpande kunskapsmätning i form av olika typer av bedömning med t.ex helt självrättande funktioner eller möjlighet att koppla kunskapskrav och förmågor till specifika uppgifter.
Kunskapsmätning
Skapande och genomförande av digitala prov, tentor och uppgifter i en nedlåst, säker och kontrollerad miljö samt, i enlighet med Skolverkets direktiv, möjlighet till sambedömning och anonymiserade elevsvar. Löpande kunskapsmätning i form av olika typer av bedömning med t.ex helt självrättande funktioner eller möjlighet att koppla kunskapskrav och förmågor till specifika uppgifter.
Planering av arbetsområden, teman och kurser baserat på uppdrag och läroplan. Kan innehålla t.ex. syften, mål, moment, bedömningsunderlag, uppgifter/läxor, lektioner samt länkar till läromedel och lärresurser.
Pedagogisk planering
Planering av arbetsområden, teman och kurser baserat på uppdrag och läroplan. Kan innehålla t.ex. syften, mål, moment, bedömningsunderlag, uppgifter/läxor, lektioner samt länkar till läromedel och lärresurser.
Skapa, arbeta med och dela elevarbeten i olika former och format, baserat på pedagogisk planering och uppgifter och i samspel med läromedel, lärresurser och lärverktyg.
Pedagogiskt genomförande
Skapa, arbeta med och dela elevarbeten i olika former och format, baserat på pedagogisk planering och uppgifter och i samspel med läromedel, lärresurser och lärverktyg.
Använda pedagogiskt material framtaget specifikt för svensk skola och svenska kurs- och ämnesplaner. Materialet omfattar oftast hela ämnet inom en kurs/årskurs/stadium och ska ha en viss grad av interaktivitet och multimodalitet, alltså inte bara distribution av pdf:er från pappersböcker. Materialet kan vara komplett eller vara ett komplement till t.ex. ett tryckt läromedel.
Läromedel
Använda pedagogiskt material framtaget specifikt för svensk skola och svenska kurs- och ämnesplaner. Materialet omfattar oftast hela ämnet inom en kurs/årskurs/stadium och ska ha en viss grad av interaktivitet och multimodalitet, alltså inte bara distribution av pdf:er från pappersböcker. Materialet kan vara komplett eller vara ett komplement till t.ex. ett tryckt läromedel.
Använda pedagogiskt material och verktyg framtagna för att behandla visst ämnesinnehåll eller träna väl avgränsade förmågor. Materialet/verktyget kan vara framtaget för svensk kurs-/ämnesplan, men behöver inte omfatta en hel kurs/årskurs/stadium. Materialet/verktyget kan också vara mer generellt, vilket kräver att användaren sätter det i en läroplanskontext.
Lärverktyg och lärresurser
Använda pedagogiskt material och verktyg framtagna för att behandla visst ämnesinnehåll eller träna väl avgränsade förmågor. Materialet/verktyget kan vara framtaget för svensk kurs-/ämnesplan, men behöver inte omfatta en hel kurs/årskurs/stadium. Materialet/verktyget kan också vara mer generellt, vilket kräver att användaren sätter det i en läroplanskontext.
Använda verktyg för att lärare (och elever) själva ska kunna producera eget pedagogiskt material och lärresurser, innehållande t.ex. texter, bilder, övningar, video eller simuleringar. Det producerade materialet bör kunna delas vidare, antingen genom nedladdning och vidare distribution genom andra kanaler, eller genom inbyggda delningsfunktioner.
Skapa innehåll
Använda verktyg för att lärare (och elever) själva ska kunna producera eget pedagogiskt material och lärresurser, innehållande t.ex. texter, bilder, övningar, video eller simuleringar. Det producerade materialet bör kunna delas vidare, antingen genom nedladdning och vidare distribution genom andra kanaler, eller genom inbyggda delningsfunktioner.