Edtechkartan.se ger en övergripande bild av det breda ekosystem av edtechlösningar som finns kopplat till den svenska skolans processer och behov. Läs mer >
Närvaro och frånvarostatistik över samtliga lektioner utifrån aktuellt schema. Frånvarobesked eller ledighetsansökan av förälder för att aktuell frånvarosättande lärare skall ha information om vilka som ska delta i lektionstillfälle där frånvaro/närvaro förs.
Närvaro- och frånvarohantering
Närvaro och frånvarostatistik över samtliga lektioner utifrån aktuellt schema. Frånvarobesked eller ledighetsansökan av förälder för att aktuell frånvarosättande lärare skall ha information om vilka som ska delta i lektionstillfälle där frånvaro/närvaro förs.
Resurser som vid olika tider inte är schemalagda skall av elever/anställda kunna bokas för att utnyttjas optimalt. Det kan också vara utrustning/lokaler som vanligtvis inte används inom schemaläggningens ram.
Resursbokning
Resurser som vid olika tider inte är schemalagda skall av elever/anställda kunna bokas för att utnyttjas optimalt. Det kan också vara utrustning/lokaler som vanligtvis inte används inom schemaläggningens ram.
Utifrån pedagogik och verksamhetens omfattning sker schemaläggning med utgångspunkt i tjänstefördelningen. Denna schemaläggningen kan vara periodstyrd (termin, läsår m.m) eller helt dynamiskt veckobaserad. Detta utgör underlag för eleven, pedagogen och vårdnadshavaren. Ger också underlag för att timplan uppfylls (myndighetsutövning).
Schemaläggning och schemavisning
Utifrån pedagogik och verksamhetens omfattning sker schemaläggning med utgångspunkt i tjänstefördelningen. Denna schemaläggningen kan vara periodstyrd (termin, läsår m.m) eller helt dynamiskt veckobaserad. Detta utgör underlag för eleven, pedagogen och vårdnadshavaren. Ger också underlag för att timplan uppfylls (myndighetsutövning).
Sammanställa resursbehov i förhållande till utbudet som skolorganisationen erbjuder i antal klasser, gruppdelningar och utbud av ämnen/kurser. Detta utbudet måste tilldelas pedagogisk personal efter de anställningar/vakanser som finns i organisationen Detta utgör underlag för schemaläggning och arbetsavtal mellan huvudman och anställd.
Tjänsteplanering
Sammanställa resursbehov i förhållande till utbudet som skolorganisationen erbjuder i antal klasser, gruppdelningar och utbud av ämnen/kurser. Detta utbudet måste tilldelas pedagogisk personal efter de anställningar/vakanser som finns i organisationen Detta utgör underlag för schemaläggning och arbetsavtal mellan huvudman och anställd.
Ett systematiskt kvalitetsarbete innebär att alla som arbetar i förskolan, skolan och vuxenutbildningen systematiskt och kontinuerligt följer upp verksamheten, analyserar resultaten i förhållande till de nationella målen och utifrån det planerar och utvecklar utbildningen.
Systematiskt kvalitetsarbete
Ett systematiskt kvalitetsarbete innebär att alla som arbetar i förskolan, skolan och vuxenutbildningen systematiskt och kontinuerligt följer upp verksamheten, analyserar resultaten i förhållande till de nationella målen och utifrån det planerar och utvecklar utbildningen.
Samla, sammanställ och kvalitetskontrollera uppgifter som skollagen kräver som CSN-rapportering, SCB/UHR-statistik, samt export/inrapportering enligt beslutade standarder.
Myndighetsrapportering
Samla, sammanställ och kvalitetskontrollera uppgifter som skollagen kräver som CSN-rapportering, SCB/UHR-statistik, samt export/inrapportering enligt beslutade standarder.
Skapa och optimera organisationen baserad på verksamhetens uppbyggnad så som skolform, enhet, skolenhet, avdelning, klass, grupp, samt elev. Hantering av grunduppgifter för verksamheten så som koder, perioder, program, ämnen, kurser, utbildningsplaner, programplaner, samt timplaner.
Skapa och optimera organisationen baserad på verksamhetens uppbyggnad så som skolform, enhet, skolenhet, avdelning, klass, grupp, samt elev. Hantering av grunduppgifter för verksamheten så som koder, perioder, program, ämnen, kurser, utbildningsplaner, programplaner, samt timplaner.
Hantera organisationens olika personalkategorier och deras behörigheter i förhållande till olika personalroller. Hantering av personalens lärarlegitimationer samt hantering av olika anställningsformer.
Personalhantering
Hantera organisationens olika personalkategorier och deras behörigheter i förhållande till olika personalroller. Hantering av personalens lärarlegitimationer samt hantering av olika anställningsformer.