Edtechkartan.se ger en övergripande bild av det breda ekosystem av edtechlösningar som finns kopplat till den svenska skolans processer och behov. Läs mer >
Tjänster och lösningar för autentisering av användare med olika autentiseringsmetoder, generering av "biljetter" och/eller access tokens, samt federering av användares inloggning mellan flera olika tjänster.
IDP och SSO-tjänster
Tjänster och lösningar för autentisering av användare med olika autentiseringsmetoder, generering av "biljetter" och/eller access tokens, samt federering av användares inloggning mellan flera olika tjänster.
Tjänster med syfte att överföra information mellan olika system/lösningar bestående av databaser som innehåller användarinformation och data organiserade i attribut som hämtas från olika källor, så som elevregister och andra administrativa system.
Katalogtjänster och metakataloger
Tjänster med syfte att överföra information mellan olika system/lösningar bestående av databaser som innehåller användarinformation och data organiserade i attribut som hämtas från olika källor, så som elevregister och andra administrativa system.
Managering av huvudmannens digitala verktyg så som datorer, iPads och smartphones. Både gällande själva hårdvaran samt grundläggande installerad mjukvara.
Managering av hårdvara och mjukvara
Managering av huvudmannens digitala verktyg så som datorer, iPads och smartphones. Både gällande själva hårdvaran samt grundläggande installerad mjukvara.
Lösningar för att överföra grundläggande information om användare till andra tjänster och löpande automatiskt uppdatera förändringar i dessa tjänster, så som personinformation, grupptillhörigheter och roll.
Provisionering av användarkonton
Lösningar för att överföra grundläggande information om användare till andra tjänster och löpande automatiskt uppdatera förändringar i dessa tjänster, så som personinformation, grupptillhörigheter och roll.
Hantera ansökan och placering av elever till alla skolformer som förskolekö, skolval, studieval, gymnasieval, elevens val, PRAO, ansökan om modersmålsundervisning samt ansökan till vuxenutbildning.
Ansökan och placering
Hantera ansökan och placering av elever till alla skolformer som förskolekö, skolval, studieval, gymnasieval, elevens val, PRAO, ansökan om modersmålsundervisning samt ansökan till vuxenutbildning.
Läraren ska följa och bedöma elevernas kunskapsutveckling på ett medvetet och pedagogiskt sätt. Bedömningarna hänger samman med undervisningen och ska kartlägga och värdera elevernas kunskaper, återkoppla för lärande, synliggöra praktiska kunskaper och utvärdera undervisningen.
Bedömning av kunskapsnivå
Läraren ska följa och bedöma elevernas kunskapsutveckling på ett medvetet och pedagogiskt sätt. Bedömningarna hänger samman med undervisningen och ska kartlägga och värdera elevernas kunskaper, återkoppla för lärande, synliggöra praktiska kunskaper och utvärdera undervisningen.
Hantering av personrelaterad information som personnummerbyte, kontaktuppgifter, sekretessuppgifter, kontaktpersoner, familjerelationer, invånarstatus, kommunalt aktivitetsansvar, in/utflyttning, skolgång för asylsökande barn/ungdomar, samt skolpliktsbevakning.
Hantera personrelaterad information
Hantering av personrelaterad information som personnummerbyte, kontaktuppgifter, sekretessuppgifter, kontaktpersoner, familjerelationer, invånarstatus, kommunalt aktivitetsansvar, in/utflyttning, skolgång för asylsökande barn/ungdomar, samt skolpliktsbevakning.
Skollagen ålägger kommunerna ett uppföljningsansvar som omfattar 16-20 åringar som inte har påbörjat eller fullföljt sin gymnasieutbildning och erbjuda dem anpassade åtgärder som i första hand syftar till utbildning, samt föra ett register över dem. Uppgifterna från registret ska rapporteras till SCB.
Kommunalt aktivitetsansvar
Skollagen ålägger kommunerna ett uppföljningsansvar som omfattar 16-20 åringar som inte har påbörjat eller fullföljt sin gymnasieutbildning och erbjuda dem anpassade åtgärder som i första hand syftar till utbildning, samt föra ett register över dem. Uppgifterna från registret ska rapporteras till SCB.
Kommunen har som huvudman för skolan har det yttersta ansvaret att se till att alla barn i kommunen får sin rätt till utbildning tillgodosedd. Detta innebär också att kommunen ska se till att alla skolplacerade elever faktiskt går i skolan och deltar i utbildningen.
Skolpliktsbevakning
Kommunen har som huvudman för skolan har det yttersta ansvaret att se till att alla barn i kommunen får sin rätt till utbildning tillgodosedd. Detta innebär också att kommunen ska se till att alla skolplacerade elever faktiskt går i skolan och deltar i utbildningen.